W SP w Biczycach Dolnych funkcję pedagoga szkolnego pełni
mgr Natalia Rogowska
Szanowni Państwo,
W czasie zagrożenia epidemicznego oraz związanych z nim licznych trudności oraz sytuacji stresujących dla uczniów pedagog szkolny pozostaje do Państwa dyspozycji i oferuje pomoc w trybie zdalnym poprzez dziennik elektroniczny.
Formy pomocy:
1. Organizacja dnia - stworzenie harmonogramu pracy oraz sposoby aktywnego wypoczynku w domu.
2. Techniki oraz metody uczenia się.
3. Relacje rodzinne, rówieśnicze w obecnej sytuacji.
Poniedziałek, środa, czwartek w godzinach 8.00-10.00
Wtorek, piątek w godzinach 11.00-13.00
Zachęcam również do skorzystania ze strony internetowej:
https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl
na której można uzyskać wsparcie i zasięgnąć darmowej porady psychologa lub psychoterapeuty.
Natalia Rogowska - pedagog szkolny
Czym zajmuje się pedagog?
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży oraz podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych i zaradczych.
- Pedagog organizuje w szkole pomoc pedagogiczno-psychologiczną dla uczniów, której celem jest wspomaganie ich rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez wspieranie wychowawców klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi, by wszystkie z tych działań prowadzone były zgodnie z Konwencją Praw Dziecka.
- Podejmuje działania na rzecz organizacji opieki i pomocy materialnej dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
- Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form udzielanej pomocy oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
- Współdziała z organami szkoły, policją, sądami w przypadku wykroczeń uczniów stanowiących naruszenie regulaminu szkoły lub prawa.
- Koordynuje na terenie szkoły działania z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej, które odbywają się w formie spotkań, prelekcji, warsztatów, ułatwiające młodzieży wybór dalszego kierunku kształcenia oraz zawodu.
- W ramach swojej pracy pedagog współpracuje również z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły: Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowym Sączu, pedagogami z innych szkół, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chełmcu, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Nowym Sączu, Komendą Miejską Policji w Nowym Sączu, kuratorami sadowymi.
Zasady współpracy pedagoga szkolnego
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy potrzebują pomocy i rady;
- gdy nie radzą sobie z programem nauczania;
- gdy ktoś naruszy ich prawa;
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
- gdy chcą poradzić się, wybierając przyszły zawód, szkołę ponadgimnazjalną.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
– pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii i orzeczeń o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęć wychowawczych z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, organizacja zajęć dotyczących wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, uczniami z nieprzystosowaniem społecznym);
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.
|